کودکان در افغانستان

مسولان حقوق بشر در هرات از وضعیت بدی کودکان کارگر و خیابانی ابزار نگرانی مکینند و میگویند که به منظور بهبود این وضعیت دولت باید توجه جدی نماید

این مطلب در حالی بیان میشود که امروز برابر است با روز جهانی کودک، اما خیلی اندک از سوی دولت به کودکان توجه صورت میگیرد

این اطفال بی خبر از روز کودک و بدور از آغوش گرم خانواده در خیابانها سرگردانی لقمه نانی هستند که شب به خانه ببرند.

دست های کوچک این طفل توانایی انجام این کارها سنگین را ندارند ولی این کودک  تلاش میکند تا کار را انجام داده و شب با مقدار پولی به خانه برگردد.

و شماری نیز بدون آگاهی از حقوق شان در زیر آفتاب سوزان و دست های آبله شان آوره خیابانها هستند.

مسؤلان کمیسیون حقوق بشر در هرات با نگرانی از وضعیت کودکان در این ولایت می گویند که در حال حاضر نزدیک به 10 هزار کودک خیابانی در هرات در وضع دشواری بسر می برند.

کریمه حلیمی معاون بخش اطفال حقوق بشر گفت که از بزگزاری روز جهانی کودک در افغانستان فقط یک نام است و هیچ اقدام به منظور بهبود وضعیت  این کودکان از سوی دولت صورت نمیگیرد

آنها می افزایند که قاچاق به کشورهای خارجی، سو استفاده جنسی، استخدام برای فروش مواد مخدر و عضویت در باندهای جنایت کار، از جمله خطراتی خوانده شده که این کودکان را تهدید می کند.

بیشتراین کودکان بین 5 تا 16 سال سن دارند  برای ادامه زندگی خود و خانواده های شان، به کارهای سختی مانند.دست فروشی در سرک ها و نیز تکدی گری و جمع آوری زباله، درهوای آلوده و گرم مشغول کار اند.

 اما آگاهان امور میگویند که  فقر دوامدار،عامل عمدهء اکثر خطراتی است که اطفال کشور به آن مواجه اند و تا به حال نه دولت و نه نهادهای حمایت از اطفال، هیچکدام نتوانسته اند مشکلاتی که دامنگیر این قشرآسیب پذیر جامعه شده است را از میان بردارند.

آنهامی افزایند که دولت باید تمام حقوق اطفال را اعاده بکنند و در خدمت شان قرار دهد. ولی در حال حاظر در سرتاسر افغانستان حدود 5 ملیون اطفال وجود دارند که واجد شرایط  رفتن به مکتب اند از تحصیل بدور مانده اند

اینکه چرا دولت خاموش است و هیچ اقدامی در زمینه انجام نمی دهد؛  این سوالیست که ذهن همه را به خود مشغول ساخته است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد