استفاده فیس بوک در میان جوانان هرات

استفاده فیس بوک در میان جوانان هرات

فیس بوک سایت اجتماعی است که پیش از 200 میلیون کاربر در سرتاسر جهان دارد . این سایت بیشترین کاربر را نسبت به دیگر سایت های اجتماعی دارا می باشد .

در افغانستان هم امروزه به عنوان یک پدیده جدید؛ این سایت اجتماعی در میان جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است و استفاده بیشتر ان در میان جوانان تحصیلکرده است .

این سایت اجتماعی باعث ایجاد ارتباطات میان افراد و سازمان های مختلف اجتماعی  و سیاسی در کشور گردیده است .

بیشتر از جوانان  در کشورروزانه ساعت ها را در این فضای مجازی گذرانده  وبا دوستان خود در سراسر دنیا ارتباط برقرار کرده افکار، نظریات و عقیده های خود را با هم شریک میسازند  .

فیس بوک فضای مجازی است که هیچ محدویتی  در به اشتراک گذاشتن افکار و عقاید وجود ندارد .

در حال حاظر بیشتر افراد برای به اشتراک گذاشتن عقاید خویش در زمینه های مختلف در فیس بوک عضویت دارند .

کاربران فیس بوک

بصیر دوستیار “دانشجو دانشگاه  هرات و کاربر فیس بوک میگوید : به نظر من فیس بوک یک شبکه ی اجتماعی است که هر فرد با صفحه شخصی خود می تواند با دوستان قدیمی ،اشخاص مشهور، خبرنگاران، نویسندگان و … رابطه ی دوستانه گیرد و
فیس بوک راهی است برای به اشتراک گذاشتن نظرات ،عقاید و ایده های هر فرد و از بحث و مناظره ها درمورد موضوعات مختلف میتوان به اگاهی و معلومات خود افزود.
اما متاسفانه امروزه تعدادی از جوانان در کشور ما و بخصوص در هرات استفاده های نادرستی از فیس بوک میکنند و با اشتراک گذاشتن عکسها و نوشته های مبتذل اذهان جوانان را منحرف میسازند.
پس چه خوب است تا ازین صفحه به عنوان یک وسیله ارتباطی درست کار بگیریم تا بتوانبم عقاید و اطلاعات خود و نیز تازه ترین رویدادها و مطالب خواندنی خود را در بین دوستان به اشتراک بگذاریم و گامی به سوی پیشرفت و ترقی کشورمان برداشته باشیم.”

خالد محمدی یک دانشجوی دیگر میگویید :

فیس بوک چون در کشور ما  یک  پدیده جدید است که فعلا افراد زیاد در آن عضویت دارند.

ولی به دلیل اینکه جوانان  ما استفاده درست از ان نمیکنند باعث زایع شدن وقت انان میگردد.

در حالیکه  ما میتوانم از طریق فیس بوک با تمام دوستان خود در سراسر جهان در ارتباط باشیم و عقاید و نظریات خود را رد و بدل کنم .

در کل به نظر من استفاده درست از آن ؛خیلی یک فرهنگ خوبی است .

 

فرهنک استفاده از آن

وهاب صدیقی دانشجو رشته ژورنالیزم به این نظر است که :

هر پدیده اجتماعی به خاطر استفاده درست از آن بوجود میایید .

درنخست از همه این مهم است که فرهنک استفاده از شبکه های اجتماعی نهادینه شود چون اگر نهادینه نشده باشد استفاده درست از ان نگردیده و حتی باعث بوجود امدن مشکلات و شگاف های عمین در جامعه می شود . ولی در کشور ما این فرهنگ نهادینه نگردیده است .

به عنوان مثال :

هویت های پنهانی وجود دارد که  زیر نامها مختلف مسایل را مطرح میکنند تا  به شخصیت بعضی ها لطمه وارد نمایند .

بنااستفاده از  فیس بوک به عنوان یک شبکه  اجتماعی برای همه ،زمانی معقول است که فرهنک استفاده آن نهادینه شده باشد و بس.

با توجه به موضوعات مطرح شده باید گفت فیس بوک فضای مجازی است که امکانات زبادی را در اختیار  کاربران خود قرار داده است . کاربران میتوانند با افراد وشخصیت های مختلف در سر تا سر دنیا ارتباط برقرار نماید و بر اگاهی ها و معلومات خود در مورد موضوعات مختلف بیفزاید.

ولی آنچه که اهمیت دارد این است که از این فضا  به شکل درست ان استفاده صورت بگیرد ؛ برای رهبری افکار جوانان نه انحراف ذهن آنها .

 

گزارش ار حامد مایار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد