موزیم محلی ارگ هرات

از روز جهانی موزیم ها و کارکرد تیم باستان شناسی موزیم های اسلامی برلین در ارگ هرات تجلیل به عمل آمد

احسان سروریار رییس اطلاعات و فرهنگ میگویید که موزیم محلی هرات بعد موزیم کابل از جمله غنی ترین موزیم های در افغانستان به شمار می رود.


این تیم که از چهار سال بدینسو در  بازسازی آثار تاریخی و ترمیم ارگ هرات فعالیت داشتند مشخصآ فعالیت  آنها ترمیم و تشخیص آثار باستانی چندین هزارساله را بوده است.

احسان سروریار رییس اطلاعات فرهنگ هرات میگویید که از جمله 360 اثر که بازسازی ودر موزیم به نمایش گذاشته شده و 3000 اثر دیگر دست نخورده در دیپوها نگهداری میشوند که نیاز به ترمیم دارد.

موزیم محلی هرات فاقد ساختمان موزیم استندارد است و در قلعه تاریخی 2500 ساله نگهداری مشود که در آینده نزدیک بروی بازدید کننده گان باز خواهد شد.

اما ایام الدین اجمل آمر حفظ آبدات تاریخی میگوید که در شهر هرات 700 بناو ساحه تاریخی وجود دارد  که برای نگهداری آن 11 نفر محافظ وجود دارد.

او افزود که کم بود بودیجه وحوادث طبیعی و همچنان ساخت سازهای  بلند از جمله مشکلات است که هرات در لیست میراث های فرهنگی یونسکوشامل نگردیده است.

اما این در حالیست که وزارت اطلاعات فرهنگ طی نشر مصوبه به شورای وزیران و ارگان های زیربط ایجاد ساخت سازهای در اطراف ساحات تاریخی و باستانی را منع کرده بود اما سوال اساسی اینجاست که چرا ریاست شاروالی و اطلاعات فرهنگ به این مسله توجه جدی ندارند.

موزیم محلی هرات بعد از موزیم کابل از جمله غنی ترین موزیم ها کشور به شمار میرود که مجموعه  آثارشامل آن 1100 قلم میباشد که  ازجمله 250 نسخه کتب تاریخی و دیگر ظروفی هستند که به معرض نمایش گذاشته شده اند.

گزارش : حامد مایار

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد