اولین انیمشن افغانی بنام بزک چینی

طولانی‌ترین انیمیشن افغانی به‌نام بزچینی که براساس داستان مشهور در میان کودکان کشور به‌نام بزک چینی ساخته شده هفته پیش در کابل به نمایش گذاشته شد.

این فلم 20دقیقه‌یی، در باره‌ی بز سفید و زیبایی است که همراه با سه بچه در دره‌ی بامیان زندگی می‌کند؛ اما بچه‌هایش را گرگ می‌خورد

.

.

 این انیمیشن از نگاه تکنیکی، کیفیت تصویری، زیبایی گرافیکی و پردازش خوب داستان، بیشتر به آثار شرکت های بزرگ هالییودی مانندی والت دیزنی و دیگر شرکت های مشهور جهانی شباهت دارد.

فلیم نامه این انیمشن توسط جوان افغان بنامی حسین علی یوسفی به زبان هزارگی نوشته وبا دوستانش  درپاکستان ساخته شده است .

عباس علی کارگردان این انیمشن میگوید که اگر زمینه انمیشن سازی در کشور برای شان ایجاد گردد آنها میتوانند انیمشن های معیاری تر افغانی بسازند.

در فلم عباس‌علی، پیرمرد ریش سفیدی راوی فلم است و تمام قصه را به‌صورت نظم روایت می‌کند. صدای پیرمرد را نوای دمبوره هزارگی هم‌راهی می‌کند، چیزی که به حس عامیانه بودن فلم می‌افزاید.

اما شماری از انمشن سازان میگویند که اگر از لهجه معیاری فارسی افغانی استفاده میشد ارزش این انیمشن به مراتب افزایش میافت

این انیمشن هفته پیش به صورت رسمی در کابل به نمایش گذاشته شد.که از سوی مردم استقبال گرم شد.

این فلم هرچند پس از تخریب مجسمه‌های بودا توسط طالبان ساخته شده است؛ ولی عباس‌علی در فلمش مجسمه‌های «صلصال» و «شمامه» را به‌صورت کامل و بی‌عیب در دل دره بامیان قرار داده است.

فلم «بز چینی» هرچند شاید از نگاه تدوین و صداگذاری مشکلات جزیی داشته باشد؛ ولی تاهنوز، بهترین فلم انیمیشنی است که یک سینماگر افغان آن را ساخته است. اهمیت این فلم در این‌جاست که نشان می‌دهد هنرمندان افغان به مرحله‌یی رسیده‌اند که می‌توانند کودکان کشور را با قصه‌های افغانی سرگرم کنند. بدون شک، پس از سال‌ها تماشای «تام و جری» امریکایی، دیدن «بز چینی» بامیانی برای هر کودک افغانستان تجربه‌ی لذت‌بخشی است که هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد